I takt med att onlinespel och esports växer i popularitet har även fenomenet med lootboxar och skin betting blivit allt vanligare. Dessa nya former av gambling-liknande aktiviteter har väckt oro bland både spelare, föräldrar och myndigheter. Samtidigt ser vi en ökning av casinon utan svensk licens som erbjuder liknande tjänster utan samma reglering och övervakning som svenska licensierade casinon.
Vad är egentligen lootboxar? Lootboxar är virtuella lådor som finns i många populära onlinespel. De innehåller slumpmässiga föremål som kan användas i spelet, till exempel vapen, karaktärer eller kosmetiska tillbehör. Spelaren kan antingen få lootboxar genom att spela spelet eller genom att köpa dem för riktiga pengar.
Problemet med lootboxar är att de liknar gambling på många sätt. Spelaren vet aldrig vad lådan kommer att innehålla förrän den öppnas, precis som med en spelautomat eller ett skraplott. Detta kan skapa ett beroende hos vissa spelare som känner sig tvungna att fortsätta köpa lådor tills de får det föremål de vill ha.
Psykologin bakom lootboxar Lootboxar utnyttjar samma psykologiska mekanismer som traditionellt gambling. De ger en känsla av förväntan och belöning när lådan öppnas, även om innehållet ofta är av lågt värde. Sällsynta och eftertraktade föremål fungerar som en morot som får spelaren att fortsätta öppna lådor i hopp om att vinna storvinsten.
Denna typ av intermittent belöning, där spelaren aldrig vet när nästa vinst kommer, är särskilt beroendeframkallande. Det är samma princip som ligger bakom spelautomater och andra former av gambling.
Kopplingar till gambling Flera studier har visat på kopplingar mellan lootboxar och problematiskt spelande. Personer som spenderar pengar på lootboxar är mer benägna att också ägna sig åt traditionellt gambling. Det finns även en oro för att lootboxar kan fungera som en inkörsport till gambling för unga spelare som ännu inte är gamla nog för att besöka vanliga casinon.
En studie från Storbritannien visade att nästan hälften av alla tonåringar hade köpt lootboxar, och att 10% av dem uppvisade tecken på problematiskt spelande. Detta understryker vikten av att reglera lootboxar och skydda sårbara grupper.
Skin betting och esports Skin betting är en annan oroande trend som vuxit fram i samband med esports. Det fungerar så att spelare kan satsa sina virtuella föremål (skins) från spel som Counter-Strike: Global Offensive på utgången av esportsmatcher. Dessa skins har ett reellt värde och kan säljas vidare för riktiga pengar på tredjepartswebbplatser.
Precis som med lootboxar finns det en risk att skin betting kan leda till problematiskt spelande och beroende. Det är särskilt oroande med tanke på att många av de som ägnar sig åt skin betting är minderåriga.
Kopplingar till matchfixning Skin betting har även kopplats till matchfixning inom esports. Det finns exempel på spelare som medvetet förlorat matcher efter att ha satsat stora summor skins på motståndaren. Detta undergräver integriteten inom esports och riskerar att skada dess rykte som en seriös och konkurrensutsatt sport.
Bristande reglering En av de största utmaningarna med lootboxar och skin betting är bristen på tydlig reglering. I många länder, inklusive Sverige, faller dessa aktiviteter inte under samma lagar som traditionellt gambling. Det innebär att spelbolagen kan erbjuda lootboxar och skin betting utan samma krav på ansvarsfull marknadsföring, ålderskontroll och hjälp till spelberoende.
Avsaknaden av reglering har även gett upphov till en gråzon där oseriösa aktörer kan verka. Det finns exempel på webbplatser som erbjuder skin betting utan licens eller tillsyn, med risk för bedrägerier och oschysst spel.
Exempel på oreglerade aktörer Ett exempel på en oreglerad aktör är casinon utan svensk licens. Dessa casinon riktar sig till svenska spelare men har inte samma krav på sig som svenska licensierade casinon. De kan erbjuda spel och bonusar som inte skulle vara tillåtna på den reglerade marknaden.
Även om casinon utan licens inte nödvändigtvis erbjuder lootboxar eller skin betting så bidrar de till en miljö där gambling-liknande aktiviteter normaliseras och görs lättillgängliga. Det är särskilt problematiskt med tanke på att många av dessa casinon saknar tillräckliga verktyg för ansvarsfullt spelande.
Utmaningar med gränsöverskridande reglering En ytterligare utmaning är att många av de företag som erbjuder lootboxar och skin betting verkar över nationsgränserna. De kan ha sin bas i ett land med svag reglering medan de riktar sig till spelare i länder med striktare lagar. Detta gör det svårt för enskilda länder att effektivt reglera marknaden.
Det finns ett behov av internationellt samarbete och gemensamma riktlinjer för att komma till rätta med problemet. EU har tagit vissa steg i den riktningen, bland annat genom att klassificera lootboxar som gambling i vissa sammanhang. Men det krävs mer omfattande insatser för att skapa en verkligt robust reglering.
Vägen framåt Det är tydligt att lootboxar, skin betting och liknande fenomen innebär nya utmaningar för spelregleringen. Många experter menar att dessa aktiviteter bör regleras på samma sätt som traditionellt gambling för att skydda sårbara spelare.
Samtidigt är det viktigt att spelbolagen tar ett större ansvar för att motverka problematiskt spelande. De bör undvika aggressiv marknadsföring av lootboxar och vara tydliga med oddsen för att få värdefulla föremål. Ålderskontroll och verktyg för att begränsa spelandet är också viktiga åtgärder.
Ökad transparens En annan viktig aspekt är ökad transparens kring lootboxar och skin betting. Spelarna har rätt att veta exakt vad de betalar för och vilka chanser de har att vinna. Spelbolagen bör vara öppna med denna information och undvika vilseledande marknadsföring.
Vissa länder, som till exempel Kina, har infört lagar som kräver att spelbolag offentliggör oddsen för olika föremål i lootboxar. Detta är ett steg i rätt riktning, men det behövs mer omfattande åtgärder för att säkerställa full transparens.
Utbildning och medvetenhet Slutligen är det viktigt med utbildning och ökad medvetenhet kring riskerna med lootboxar och skin betting. Många spelare, särskilt unga, kanske inte är fullt medvetna om de potentiella negativa konsekvenserna av dessa aktiviteter.
Spelbolagen har ett ansvar att informera om riskerna och tillhandahålla resurser för spelare som upplever problem. Men även skolor, föräldrar och samhället i stort har en roll att spela i att främja en sund och ansvarsfull spelkultur.
Genom att öka kunskapen och medvetenheten kan vi hjälpa spelare att fatta informerade beslut och söka hjälp om de hamnar i ett problematiskt spelande.