Innehållsförteckning Bakgrund Utvecklingsresan Visionens Omstart Nya Ledare, Ny Riktning Framtidsutsikter FAQ
Bakgrund I slutet av 2020 avslöjade Riot Games att de arbetade på ett massivt multiplayer-onlinespel (MMO) baserat på deras populära League of Legends-universum, Runeterra. Nyheten välkomnades med stor entusiasm av fans som längtade efter att utforska den rika fantasivärlden på ett djupare sätt.
Utvecklingsresan Projektet leddes initialt av Greg "Ghostcrawler" Street, en veteran från Blizzard Entertainment som tidigare arbetat med World of Warcraft. Förväntningarna var höga, men informationen om spelets utveckling var knapphändig under de följande åren.
Visionens omstart I mars 2024 kom en överraskande uppdatering från Riot Games' Chief Product Officer, Mark "Tryndamere" Merrill. Han avslöjade att de hade beslutat att "nollställa spelets inriktning" efter mycket eftertanke och diskussion. Anledningen var att den ursprungliga visionen inte skilde sig tillräckligt från existerande MMO-spel på marknaden.Merrill förklarade:
"Vi tror inte att ni vill ha ett MMO som ni redan har spelat, fast med en Runeterra-kostym. För att verkligen göra rättvisa åt Runeterras potential och möta de otroligt höga förväntningarna från spelare över hela världen, behöver vi göra något som verkligen känns som en betydande utveckling av genren."
Ny riktning För att leda den nya inriktningen utsågs Fabrice "Faburisu" Condinas till Executive Producer för MMO-projektet. Med erfarenhet från stora projekt på Riot Games, BioWare och EA, förväntas Condinas bidra med ett nytt perspektiv och en delad strävan efter excellens.Samtidigt fortsatte Riot Games att lägga den tekniska grunden för det ambitiösa projektet under ledning av Vijay Thakkar som Technical Director.
Framtidsutsikter Omstarten innebär att utvecklingen kommer att ske i det tysta under "flera år" för att ge teamet utrymme att fokusera på det enorma arbetet som ligger framför dem. Merrill uppmanar fansen att ha tålamod och lita på att "ingen nyhet är en bra nyhet" eftersom det betyder att teamet arbetar hårt för att skapa något som de hoppas att spelarna kommer att älska.
FAQ: Vad är Riot Games' MMO-projekt? Riot Games arbetar på ett massivt multiplayer-onlinespel (MMO) baserat på deras populära League of Legends-universum, Runeterra. Projektet har dock nyligen fått en ny inriktning för att skilja sig från existerande MMO-spel på marknaden.
Varför omstartades projektet? Den ursprungliga visionen ansågs inte vara tillräckligt unik jämfört med andra MMO-spel. Riot Games vill skapa något som verkligen utvecklar genren och gör rättvisa åt Runeterras potential.
Vem leder det nya projektet? Fabrice "Faburisu" Condinas har utsetts till Executive Producer för MMO-projektet. Han har erfarenhet från stora projekt på Riot Games, BioWare och EA.
När kan vi förvänta oss mer information? Utvecklingen kommer att ske i det tysta under "flera år" för att ge teamet utrymme att fokusera på arbetet. Mer information kommer troligen inte att avslöjas förrän projektet har nått en mer mogen fas.
Vad kan vi förvänta oss av det nya MMO-spelet? Målet är att skapa en "betydande utveckling av genren" som verkligen utforskar Runeterras potential på ett unikt sätt. Exakta detaljer är dock fortfarande oklara.