Roguelike är en spelgenre som kännetecknas av slumpmässigt genererade nivåer, turordningsbaserad gameplay och permanent död (permadeath). Spelaren utforskar ofta djupt strukturerade fängelsehålor eller andra farliga miljöer, där varje genomspelning är unik på grund av de slumpmässiga element som påverkar kartor, fiender och föremål. När spelaren dör i ett roguelike-spel, förlorar de vanligtvis all progress och måste börja om från början.
Genren hämtar sitt namn från spelet Rogue från 1980-talet och betonar utmanande gameplay där strategi och anpassning är avgörande för framgång. Typiska inslag i roguelike-spel inkluderar turbaserade strider, procedurmässigt skapade miljöer och resursförvaltning. De erbjuder ofta ett högt omspelningsvärde, eftersom varje nytt spelomgång är annorlunda och kräver att spelaren ständigt lär sig av sina misstag och anpassar sig till nya förutsättningar.
Här inkluderas även roguelite-spel, som erbjuder viss permanent progression mellan genomspelningar.